صفحه اصلی / انواع قطعات / کاربرد بولدوزرها و موارد استفاده از آنها

کاربرد بولدوزرها و موارد استفاده از آنها

کاربرد بولدوزر و موارد استفاده از آنها‌‌

بولدوزرها یکی از قدرتمندترین ماشین‌های راه‌سازی و پروژه‌های عمرانی می‌باشند که برای اموری چون مسطح‌کردن موادی چون خاک، حفاری و هل دادن از آن‌ها به کرات استفاده می‌شود.

این تنوع کارایی بولدوزرها، این ماشین‌آلات را به یکی از تجهیزات رایج در پروژه‌های عمرانی تبدیل نموده است.

از بولدوزرها اغلب جهت هل دادن موادی چون خاک و مصالح استفاده می‌شود، این نوع از بولدوزرها دارای تیغه‌هایی سنگین و بزرگ در جلوی خود هستند تا از پس هل دادن و فشردن مواد به خوبی بر بیایند.

ممکن است بنا به نوع کاربری بولدوزر، در انتهای آن یک چاک دهنده متصل شود تا کار شکاف دادن و شکستن سطوح سخت را نیز انجام دهند. در ادامه این مقاله به موارد استفاده و کاربردهای بولدوزر به طور کامل می‌پردازیم.

 

3 نوع اصلی بولدوزرها کدامند؟

بولدوزرها را می‌توان به 3 دسته اصلی تقسیم‌بندی نمود.

انتخاب نوع بولدوزر مورد نیاز شما به عوامل متعددی چون نوع کاربرد مورد نظر، محیط پروژه، شرایط زمینی و مواردی دیگر بستگی دارد. هر نوع بولدوزری، ویژگی‌های خاص و کلیدی مخصوص به خود را داشته و کارفرمایان می‌بایست با توجه به نیازها و شرایط حاکم بر پروژه، بولدوزر مناسب فعالیت‌های خود را انتخاب نمایند.

حال به معرفی 3 نوع اصلی بولدوزرها می‌پردازیم.

1 – بولدوزر خزنده (Crawler bulldozer):

بولدوزرهای خزنده را می‌توان اولین نسل بولدوزرها معرفی کرد. این بولدوزرها شبیه به تراکتور بوده و قدرت بسیار زیادی دارند. از بولدوزرهای خزنده برای جابجا نمودن مواد سنگین در از یک محل به محلی دیگر استفاده شده و در این کار برای شما کم نخواهند گذاشت.

کاربرد بولدوزر خزنده قادر به حرکت در مسیرها متراکم و غیرمسطح بوده و مدل‌های بزرگ آن توانایی متصل شدن به چاک دهنده برای شکستن و خردکردن سطوح سفت و متراکم را نیز دارند.

بولدوزر خزنده
قطعات بولدوزر کاترپیلار

 

2 – مینی بولدوزر (mini bulldozer):

همانطور که از نام این مدل از بولدوزرها پیداست ابعاد مینی بولدوزرها بسیار کوچک‌از بولدوزرهای خزنده می‌باشد. مینی بولدوزرها قدرت بسیار کمتری از بولدوزرهای خزنده داشته و برای پاک کردن سطوح از مصالح و نخاله خورده کاربرد دارد.

یکی از نقاط قوت و کاربرد مینی بولدوزرها، قدرت مانور بالای آن‌ها می‌باشد که کار هدایت آن‌ها را برای اپراتورها بسیار ساده‌ می‌گرداند. مینی بولدوزرها با نام بولدوزرهای فشرده یا کامپکت نیز شناخته می‌شوند.

انواع مینی بولدوزر
قیمت قطعات مینی بولدوزر

 

3 – بولدوزر چرخ‌دار (Wheeled bulldozer):

بولدوزرهای چرخ‌دار بطور معمول از بولدوزرهای خزنده ابعاد بزرگ‌تری داشته و برای حرکت بر روی زمین از چرخ استفاده می‌کنند، درنتیجه هندلینگ‌ آن‌ها آسان‌تر از بولدوزرهای خزنده می‌باشد. بولدوزرهای چرخ‌دار دارای فرمان‌های هیدرولیک مفصلی می‌باشند.

بولدوزرهای چرخ‌دار در حرکت بر روی سطوح نرم و حساس عملکرد مناسبی دارند، درحالیکه بولدوزرهای خزنده در حرکت بر روی سطوح نرم دچار مشکلات زیادی می‌شوند.

لودر های برقی نسل جدیدی از این محصولات هستند که میتوانید در مقاله مقابل راجع به آنها مطالعه کنید “ماشین آلات راهسازی هیبریدی – دیزل الکتریکی

قطعات بولدوزر چرخی
قطعات بولدوزر چرخی

 

انواع تیغه‌های کاربرد بولدوزر :

تیغه‌های بولدوزر انواع مختلفی دارند و نوع تیغه استفاده شده در بولدوزر می‌تواند کاربرد بولدوزر را مشخص می‌نماید.

تیغه و گوشه بلدوزر

تیغه صاف بولدوزر (S blade):

این تیغه‌ها فاقد انحنای جانبی بوده و کوتاه‌ترین توع تیغه بولدوزر می‌باشند. تیغه‌های صاف باتوجه به شکل‌شان برای برخورد با مواد دانه ریز با چگالی متوسط و زیاد ایده‌آل می‌باشند، گرچه صاف بودن این نوع از تیغه‌ها، توانایی بولدوزر در حمل و جابجایی مواد را کاهش می‌دهد. تیغه‌های مسطح اغلب برای کاربرد بولدوزر چون مسطح کردن و پرکردن سطوح استفاده می‌شوند.

تیغه معمولی بولدوزر (U blade):

تیغه‌های معمولی دارای بال‌های جانبی بزرگ بوده و منحنی شکل می‌باشند. تیغه‌های معمولی برای حرکت‌دادن مواد در فواصل طولانی ایده‌آل بوده و بال‌های جانبی بزرگ این تیغه‌ها از بیرون ریخته شدن مواد در حین حرکت جلوگیری می‌کند.

بطور معمول تیغه‌های معمولی بزرگ‌ترین نوع تیغه‌ از نظر عرض و ارتفاع می‌باشد. عملکرد تیغه‌های معمولی بر روی خاک نرم و متوسط، خوب بوده و از این تیغه‌ها برای اموری چون گود برداری، حمل مواد، مسطح کردن و پاک‌سازی زمین استفاده می‌شود.

تیغه‌ ترکیبی بولدوزر (SU blade):

تیغه‌های ترکیبی شکلی مابین تیغه‌های صاف و معمولی داشته و از تیغه‌های معمولی کوتاه‌تر بوده و انحنا و پهنای بال کمتری نیز دارند. تیغه‌های ترکیبی نفوذ خوبی در سطوح داشته و برای هل‌دادن و جابجایی مواد در فواصل طولانی بسیار کارا می‌باشند.

از کاربرد بولدوزر تیغه‌های ترکیبی می‌توان به جابجایی دانه‌ها با چگالی کم و متوسط و همچنین جابجایی قطعات سنگین اشاره کرد.

 

فروش انواع قطعات اصلی بلدوزر

با بالاترین کیفیت و نازلترین قیمت

ارسال به تمام نقاط کشور

با ضمانت

جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید تماس بگیرید

شماره تماس: 09121876714

 

 

معرفی بخش‌های مختلف بولدوزر و کاربرد آن:

بولدوزرها به لطف کاربردهای فراوانی که دارند، در تمامی پروژه‌های عمرانی و حفاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. شناخت بخش‌های اصلی یک بولدوزر می‌تواند برای درک هرچه بهتر این ماشین‌آلات گران‌بها مفید واقع شود.

1 – چاک دهنده:

چاک دهنده یک قطعه با فرمی شبیه به پنجه می‌باشد که در انتهای بولدوزرهای خزنده متصل می‌شود. چاک دهنده‌ها کار شکستن و چاک دادن زمین را انجام داده و به دو نوع تک شانه و چند شانه تقسیم بندی می‌شوند.

2 – کابین:

کابین بولدوزر یکی از مهم‌ترین بخش‌های کاربرد بولدوزر می‌باشد، چراکه کابین محل قرارگیری اپراتور و کنترل ماشین می‌باشد. یک اپراتور بولدوزر ساعت‌های زیادی را در کابین می‌گذراند. درنتیجه بهتر است صدای منتقل شده به کابین کم بوده و همچنین کابین توانایی دمپ کردن ارتعاشات را تا حد مناسبی دارا باشد. از دیگر ویژگی‌های یک کابین مناسب و استاندارد می‌توان به امنیت بالا و راحت بودن کابین اشاره کرد.

قطعات بلدوزر
قطعات بلدوزر

3 – شنی و چرخ:

بولدوزرها برای حرکت از چرخ و یا شنی استفاده می‌کنند. بولدوزرهای شنی برای زمین‌های صفت و متراکم طراحی شده‌اند درحالیکه بولدوزرهای چرخ‌دار برای حرکت در زمین‌های نرم مناسب می‌باشند. بولدوزرهای چرخ‌دار به زمین آسیب کمتری وارد می‌کنند، درنتیجه اگر می‌خواهید کمترین آسیب به زمین وارد شود، باید به سراغ بولدوزرهای چرخ‌دار بروید.

 

4 – تیغه:

همانطور که پیش‌تر بیان شد، تیغه‌ها صفحات فلزی سنگینی می‌باشند که به جلوی بولدوزرها متصل شده و انواع مختلفی دارند. هریک از تیغه‌ها برای کاربرد خاصی طراحی شده و بسته به نوع کاربرد مورد نظر می‌بایست تیغه مناسب برای بولدوزر را انتخاب نمود. تیغه راهسازی

تیغه و گوشه بلدوزر

 

فروش انواع قطعات اصلی بلدوزر

با بالاترین کیفیت و نازلترین قیمت

ارسال به تمام نقاط کشور

با ضمانت

جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید تماس بگیرید

شماره تماس: 09121876714

 

 

راهنمای انتخاب مناسب با توجه به کاربرد بولدوزر:

هنگامی که قصد خرید و یا اجاره یک بولدوزر را دارید، باید بسته به پروژه خود و کاربرد موردنظرتان، بولدوزر مناسب را پروژه‌تان را انتخاب نمایید. دقت داشته باشید که مناسب‌ترین بولدوزر برای پروژه شما باید بیشترین کارایی را برایتان ایجاد نماید. برای انتخاب بولدوزر مناسب می‌بایست به این دو مورد دقت نمایید.

هدف استفاده از بولدوزر: در اولین قدم لازم است تا هدف استفاده از بولدوزر را مشخص نمایید. به عنوان مثال آیا بولدوزر را برای صاف کردن زمین می‌خواهید و یا قصدتان جابجایی مواد می‌باشد. بسته به نوع کاربرد مورد نظر می‌توانید به سادگی نوع بولدوزر و تیغه مناسب خود را بیابید.

توجه به محل کار: یکی از پارامترهای تعیین کننده در انتخاب بولدوزر مناسب، فضای محل کار می‌باشد. بولدوزرهای خزنده قدرت بالایی دارند اما مانور آن‌ها کم بوده و برای فضاهای باز و بدون محدودیت مناسب می‌باشند. درحالی‌که اگر فضای کار شما محدود است، استفاده از مینی بولدوزرها می‌تواند گزینه مناسب‌تری برای شما باشد. همچنین جنس خاک نیز در انتخاب بولدوزر تعیین کننده می‌باشد. اگر خاک محل کار شما نرم است، ناگزیر هستید تا از بولدوزرهای چرخ‌دار استفاده کنید، درحالی‌که در مناطقی با خاک سفت و فشرده، استفاده از بولدوزرهای خزنده مناسب‌تر است.

 

جمع بندی:

بولدوزرها یکی از پرمصرف‌ترین ماشین‌آلات در سایت‌های ساختمانی و پروژه‌های عمرانی می‌باشند. بولدوزرها بنا به کاربردهای متعدد خود به کرات مورد استفاده قرار گرفته و انواع مختلفی دارند. هر یک از بولدوزرها، ویژگی‌های خاصی داشته و همچنین هریک از تیغه‌ها نیز برای کاربری خاصی طراحی شده‌اند. اگر قصد تهیه یا اجاره یک بولدوزر را دارید، کافیست تا باتوجه به کاربرد مدنظر و همچنین درنظر گرفتن شرایط محیط کار خود، بولدوزر مناسب خود را پیدا نمایید.

 

 

 

 

پیشنهاد ما به شما

فروش انواع بوم های بیل مکانیکی

فروش انواع بوم های بیل مکانیکی با بالاترین کیفیت و نازل ترین قیمت ارسال به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button