صفحه اصلی / باکت / نکاتی مهم برای انتخاب دندانه باکت بیل مکانیکی

نکاتی مهم برای انتخاب دندانه باکت بیل مکانیکی

نکاتی مهم برای انتخاب دندانه باکت بیل مکانیکی:
برای رسیدن به بیشترین بهره‌وری در هنگام استفاده از بیل‌های مکانیکی، انتخاب بهترین دندانه یا ناخن باکت بیل مکانیکی که بتواند درگیری خوبی با سطح مورد نظر ایجاد نماید، بسیار حائز اهمیت می‌باشد. متاسفانه اغلب سازندگان باکت بیل مکانیکی برای کاهش هزینه‌ها و افزایش سطح سودآوری خود، از دندانه‌های باکت نامناسبی استفاده کرده و انتخاب محدودی را جلو روی مصرف‌کنندگان قرار می‌دهند. در این مقاله به معرفی 4 فاکتور اصلی که باید در هنگام انتخاب دندانه‌های باکت بیل مکانیکی در نظر داشته باشید، خواهیم پرداخت.

مشکلات دندانه باکت
فروش و تعمیر دندانه باکت راهسازی

مشکلات ناخن بی‌کیفیت باکت :‌‌‌

استفاده از دندانه‌های بی‌کیفیت در باکت بیل‌های مکانیکی باعث کاهش بازده و کارایی بیل مکانیکی شده و منجر به کاهش سرعت و کیفیت کار انجام شده بر روی زمین خواهد شد. همچنین استفاده از متریال کم کیفیت در ساخت دندانه‌ها باعث می‌شود تا دندانه‌ها سریع‌تر کند شده و برای این امر نیز موجب افزایش فشار بر روی بیل مکانیکی خواهد شد. عواملی چون کاهش قیمت تمام شده ساخت باکت‌ها، سبب کاهش کیفیت فولادهای ریخته‌گری و زمان عملیات‌های حرارتی متریال دندانه‌های باکت می‌شود.
این افزایش فشار به بیل مکانیکی نیز باعث افزایش هزینه‌های مربوط به نگهداری و تعمیرات بیل مکانیکی و کاهش عمر مفید آن خواهد شد.
درنتیجه استفاده از دندانه‌های باکیفیت در باکت بیل‌های مکانیکی یک سرمایه‌گذاری بلند مدت بوده که در حین کاهش هزینه‌های عملیاتی شما باعث افزایش بهره‌وری و بازدهی فعالیت‌های شما خواهد شد.

 

ناخن بیل مکانیکی
فروش عمده انواع ناخن بیل مکانیکی

فاکتورهای کلیدی در انتخاب ناخن بیل مکانیکی:

1 – کیفیت ساخت:

یکی از مهم‌ترین فاکتورها در انتخاب دندانه بیل مکانیکی، کیفیت ساخت آن می‌باشد چراکه کیفیت ساخت دندانه‌های باکت بطور مستقیم بر روی طول عمر و استحکام آن تاثیر می‌گذارد. همچنین کانکتورهای دندانه نیز باید از کیفیت مناسبی برخوردار باشند تا بتوان در عملیات‌های سخت به خوبی روی آن‌ها حساب باز کرد.
یکی از متداول‌ترین راه‌های ساخت دندانه باکت، ریخته‌گری می‌باشد چراکه در ریخته‌گری در حین هزینه کم ساخت می‌تواند کیفیت مناسبی را نیز فراهم نماید. هرچند باید توجه داشت که مواد مورد استفاده در ریخته‌گری دندانه‌ها و قالب‌های مورد استفاده بر روی دوام و نقطه شکست دندانه‌های باکت تاثیر می‌گذارند. همچنین فرآیند عملیات حرارتی نیز به نوبه خود بر روی سختی و عمر دندانه‌ها تاثیر دارند.

 

2 – عمر فرسایش:

عمر فرسایش و یا عمر فرسایی به عمر مفید دندانه‌ باکت در برابر ساییدگی‌ها گفته می‌شود. هرچقدر عمر فرسایش دندانه‌های بیل مکانیکی بالاتر باشد، طول عمر آن‌ها نیز بیشتر خواهد بود. عمر فرسایش دندانه باکت بطور مسقیم به موادی که برای برداشتن و حفاری آن‌ها استفاده می‌شود، بستگی دارد. هرچه جنس مواد در تماس با دندانه‌ها نرم‌تر باشد، ساییدگی‌ دندانه‌ها کمتر و درنتیجه عمر فرسایش دندانه‌ها بیشتر خواهد شد. درنتیجه هرچه سختی مواد تشکیل‌دهنده زمین کمتر باشند، فرسایش دندانه‌ها کمتر بوده و همچنین هرچقدر که سطح دندانه‌ها بزرگ‌تر باشد، عمر فرسایش آن‌ها نیز بیشتر خواهد بود.
هرچند دقت داشته باشید که وسیع بودن سطح دندانه‌ها باکت برای کاربردهایی چون بارگیری و جابجایی مواد مناسب بوده و دندانه‌های بزرگ برای عملیات‌های حفاری و گودبرداری مناسب نمی‌باشند. دندانه‌های با سطح بزرگ برای گودبرداری و حفاری مناسب نبوده و کارایی خوبی ندارند، درنتیجه استفاده از آن‌ها برای عملیات‌های حفاری سبب فشار آمدن به بیل مکانیکی خواهد شد.

 

3 – نفوذ دندانه‌ها:

یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب دندانه باکت مناسب برای باکت بیل مکانیکی، تعیین نوع فرآیند مورد نیاز و تصمیم‌گیری بر مبنای آن می‌باشد. همانطور که پیش‌تر بیان شد، دندانه‌های پهن و توپی دارای عمر فرسایش بالاتری می‌باشند اما استفاده از این دندانه‌ها برای نفوذ به سطح کارآیی لازم را ندارند. استفاده از دندانه‌های پهن برای نفوذ به خصوص در سطوح سخت، باعث فشار آمدن به اجزای مختلف دستگاه و افزایش مصرف سوخت خواهد شد.
اگر از بیل مکانیکی به جهت نفوذ به سطح زمین استفاده می‌کنید، لازم است تا از دندانه‌های V که دارای نوک دندانه‌های تیزتر و البته باریک‌تری می‌باشند، استفاده نمایید. این دندانه‌ها برای نفوذ به سطوح سخت و فشرده بسیار مناسب بوده و به لطف دندانه‌های تیز خود برای سنگ‌برداری ایده‌ال می‌باشند، چراکه به باکت اجازه می‌دهند تا به راحتی از میان مواد عبور کند. اما بخاطر داشته باشید که این دندانه‌ها به دلیل پهنای کمتر، تنش بیشتری را تحمل کرده و عمر مفید آن‌ها کوتاه‌تر می‌باشد.

 

4 – مقاومت در برابر ضربه:

دندانه باکت با مقاومت در برابر ضربه بالا در برابر ضربه‌های ناشی از نفوذ و نیروی‌های شکست از خود مقاومت زیادی نشان می‌دهند. این دندانه‌ها بهترین گزینه برای بیل‌های مکانیکی که جهت حفاری در محیط‌های صخره‌ای و معادن سنگ و دیگر محیط‌های سخت استفاده می‌شوند، بوده و با مقاومت بالایی که از خود در برابر ضربات نشان می‌دهند، گزینه مطمئنی می‌باشند.
دقت داشته باشید که اتصال دندانه‌ها به آداپتور باکت بسیار مهم هستند، چراکه در صورت نامناسب بودن اتصال دندانه‌های باکت، فشار را زیادی را بر روی پین‌ها می‌اندازد که می‌تواند باعث شسکت پین‌ها و یا بیرون آمدن پین‌ها به مرور زمان شود.

 

جمع بندی:

استفاده از دندانه باکت باکیفیت برای تضمین بازده بیل‌های مکانیکی و همچنین کاهش هزینه‌های مربوط به نگهداری و تعمیرات بسیار حائز اهمیت می‌باشد. انتخاب دندانه مناسب برای باکت بیل مکانیکی به عوامل متعددی از جمله نوع کاربری شما از بیل مکانیکی و همچنین شرایط محیطی و نوع سطح عملیاتی بستگی دارد.
برای افزایش بهره‌وری در حین کاهش هزینه‌های عملیاتی لازم است تا دندانه باکت مناسب با نوع کاربری خود را انتخاب نموده و از دندانه‌هایی با چغرمگی بالا، مقاوم در برابر ضربه و دوام مناسب استفاده نمایید. شما می‌توانید دندانه یا ناخن مناسب برای باکت بیل مکانیکی خود را از راهسازان قطعه سفارش داده و خریداری نمایید.

پیشنهاد ما به شما

انواع ناخن باکت و کاربرد انها

انواع ناخن باکت و کاربرد انها فروش انواع ناخن باکت ماشین الات راهسازی با بالاترین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button