صفحه اصلی / باکت / اجزای اصلی باکت بیل مکانیکی چیست؟ معرفی اجزای باکت راه‌سازی

اجزای اصلی باکت بیل مکانیکی چیست؟ معرفی اجزای باکت راه‌سازی

بیل‌های مکانیکی جزو پرطرفدارترین ماشین‌آلات عمرانی و راه‌سازی می‌باشد و این ماشین‌آلات بسیار ارزنده عضو جدایی‌ناپذیر از پروژه‌های کوچک‌ و بزرگ می‌باشند. باکت بیل مکانیکی را می‌توان نقطه اصلی تعامل بین ماشین و پروژه دانست و که از قضا مهم‌ترین بخش یک بیل مکانیکی نیز می‌باشد. در واقع کیفیت باکت به شکل بسیار موثری بر کیفیت و بازده بیل مکانیکی تاثیر داشته و به دلیل تماس بالای آن با سطح، نرخ فرسایش بالایی دارد. پس لازم است تا باکت و سایر اجزای باکت از کیفیت مناسبی برخوردار باشند تا بر اثر فرسایش دچار خرابی زودهنگام نشده و باعث ایجاد وقفه در پروژه نگردند. در این مقاله از راهسازان قطعه به معرفی اجزای اصلی باکت بیل مکانیکی خواهیم پرداخت.

اجزای اصلی باکت بیل مکانیکی:

باکت بیل مکانیکی بخش بسیار مهمی از بیل‌های مکانیکی می‌باشد. درواقع عملکرد یک بیل مکانیکی تا حد بسیار زیادی به کیفیت ساخا اجزای باکت وابسته است. از اجزای اصلی باکت بیل مکانیکی می‌توان به پین، پهلو، تیغه برش و ناخن بیل مکانیکی اشاره کرد. اگر هر یک از این اجزا دچار فرسودگی شوند، بیل مکانیکی بهره‌وری خود را از دست خواهد داد. در ادامه به بررسی کامل جنس و نوع ساخت اجزای اصلی بیل مکانیکی می‌پردازیم.

اجزای اصلی باکت بیل مکانیکی 1

پین بیل مکانیکی:

پین‌های بیل مکانیکی بطور معمول از فولاد AISI 4130 و یا AISI 4140 ساخته می‌شوند. فولاد سری AISI 4000، فولاد کروم مولیبدن می‌باشد. کروم باعث افزایش مقاومت در برابر خوردگی شده و توانایی فولاد را در سخت شدن افزایش می‌دهد. مولیبدن نیز باعث افزایش استحکام فولاد می‌گردد.

اولین رقم از سمت چپ که در فولاد‌های سری AISI 4000، عدد 4 می‌باشد که معرفی کلاس فولاد و آلیاژهای آن می‌باشد که در این فولاد از آلیاژهای کروم و مولیبدن استفاده شده است. رقم دوم نیز نمایان‌گر مقدار درصد جرمی آلیاژهای استفاده شده در فولاد می‌باشد. در فولادهای AISI 4130 و AISI 4140 از یک درصد کروم و مولبیدن در تهیه فولاد استفاده شده است. دو رقم آخر نیز نمایان‌گر درصد کربن استفاده شده در فولاد به میزان 0.01 درصد به ازای هر رقم می‌باشد. درنتیجه فولاد AISI 4130 به میزان 0.3 درصد کربن و فولاد AISI 4140 به میزان 0.4 درصد کربن در خود دارد.

بطور معمول برای تولید فولاد پین‌های بیل مکانیکی از روش سخت‌کاری القایی استفاده می‌شود. طی فرآیند عملیات حرارتی سخت‌کاری القایی، سطح فولاد سخت شده و مقاومت فولاد و چغرمگی آن افزایش پیدا می‌کند. دقت داشته باشید که بوشینگ‌ها نیز بطور معمول از همان موادی ساخته می‌شوند که پین‌ها ساخته شده‌اند. ممکن است برای کاهش هزینه‌ها، پین‌ها را از جنس فولاد AISI 1045 تولید کنند.

پهلوها و تیغه‌های برش باکت بیل مکانیکی:

تیغه‌های برشی یکی از اجزای اصلی باکت بیل مکانیکی می‌باشد که معمولا از ورق فولادی AR ساخته شده‌اند. محبوب‌ترین ورق فولادی استفاده شده در ساخت پهلوها و تیغه‌های بیل مکانیکی، ورق فولادی AR360 و AR400 می‌باشند. فولاد AR360 یک فولاد کربن متوسط و کم آلیاژ می‌باشد که برای بالا بردن مقاومت در برابر فرسایش آن و همچنین استحکام در برابر ضربه، بر روی آن عملیات حرارتی انجام می‌شود. فولاد AR400 نیز تحت عملیات حرارتی قرار می‌گیرد ولی مقاومت در برابر سایش و مقاومت تسلیم بالاتری را نسبت به AR360 ارائه می‌دهد.

هر دوی این فولادها برای تولید پهلو و تیغه‌های باکت بیل مکانیکی بسیار مناسب می‌باشند. اعداد پس از عبارت AR در فولادهای گرید AR نمایان‌گر سختی برینل فولاد می‌باشند.

فروش و ساخت باکت بیل مکانیکی

با بالاترین کیفیت و نازل ترین قیمت
ارسال به تمام نقاط کشور با ضمانت
جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید تماس بگیرید
شماره تماس: 09121876714

ناخن‌های بیل مکانیکی:

از اجزای اصلی باکت بیل مکانیکی می‌توان به ناخن باکت اشاره کرد. ناخن‌های باکت بیل مکانیکی بخشی اساسی از باکت‌ بیل مکانیکی می‌باشند. چراکه وظیفه نفوذ باکت در خاک برعهده ناخن‌ها می‌باشد. درنتیجه ناخن‌های بیل مکانیکی همواره در معرض سایش فراوان قرار دارند و درصورتی‌که ناخن‌ها از کیفیت مطلوبی برخوردار نباشند، به راحتی فرسوده شده کارآیی خود را از دست خواهند داد.

بطور کل از دو روش فورج و ریخته‌گری برای تولید ناخن‌ها یا همان دندانه‌های بیل مکانیکی استفاده می‌شود. برای ساخت ناخن‌های بیل مکانیکی با روش ریخته‌گری معمولا از یک فولاد کم آلیاژ دارای آلیاژهای نیکل و مولیبدن استفاده می‌شود. مولیبدن باعث افزایش سختی و استحکام فولاد شده و خوردگی در برابر سایش را کاهش می‌دهد. نیکل نیز استحکام و چقرمگی را تا حد مطلوبی افزایش داده و همانند مولیبدن، خوردگی را کاهش می‌دهد.

ناخن‌های باکت بیل مکانیکی را می‌توان با آس‌پخت آهن داکتایل یا انعطاف‌پذیر نیز تولید کرد و برای افزایش استحکام و سختی، آن را تحت عملیات حرارتی قرار داد.

روش دیگر تولید دندانه‌های بیل مکانیکی نیز فورج می‌باشد. در این روش نیز از فولادهای آلیاژی تحت عملیات حرارتی استفاده می‌شود، گرچه نوع فولاد بسته به سازنده آن می‌تواند متفاوت باشد. عملیات حرارتی باعث بهبودی مقاومت در برابر سایش و ضربه می‌گردد.

ناخن‌های بیل مکانیکی

فروش و ساخت باکت بیل مکانیکی

با بالاترین کیفیت و نازل ترین قیمت
ارسال به تمام نقاط کشور با ضمانت
جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید تماس بگیرید
شماره تماس: 09121876714

جمع بندی:

اجزای اصلی باکت بیل مکانیکی شامل پین، پهلوها، تیغه‌ها و همچنین ناخن‌ها می‌باشند و هر یک از این اجزا باید از کیفیت مناسبی برخوردار باشند. چراکه نامطلوب بودن کیفیت هر یک از این بخش‌ها می‌تواند باعث خرابی آن بخش شده و عملکرد بیل مکانیکی شما را مختل نماید.

تمامی اجزای اصلی باکت بیل مکانیکی از فولاد ساخته شده‌اند، گرچه فرآیند تولید و نوع فولاد استفاده شده در ساخت این اجزاء با هم متفاوت می‌باشد.

پیشنهاد ما به شما

فروش انواع باکت بیل مکانیکی

فروش انواع باکت بیل مکانیکی با بالا ترین کیفیت و نازل ترین قیمت ارسال به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button