صفحه اصلی / قطعات لودر / لودر چرخ‌دار چیست؟

لودر چرخ‌دار چیست؟

لودر چرخ‌دار چیست؟ انواع لودرهای چرخ‌دار و کاربرد آن‌ها:

در پروژه‌های عمرانی و کشاورزی، جابجا کردن مواد سنگین و حفاری در سراسر محل کار ضرورت بالایی دارد. لودرها به لطف تطبیق‌پذیری و چند جانبه بودن به یکی از پرطرفدارترین ماشین‌آلات در پروژه‌های عمرانی و کشاورزی تبدیل شده‌اند. در این بین لودرهای چرخ‌دار به دلیل قابلیت‌های خود به یکی از مرسوم‌ترین انواع لودرها و همچنین پرمصرف‌ترین آن‌ها تبدیل شدهاست. در این مقاله به معرفی کامل لودر چرخ‌دار و کاربردهای آن خواهیم پرداخت. پس اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر درباره لودرهای چرخ‌دار هستید یا به فکر خریداری لودر چرخ‌دار می‌باشید، با این مقاله همراه ما باشید.

 

لودر چرخ‌دار چیست؟

لودر چرخ‌دار یکی از انواع ماشین‌آلات سنگین می‌باشد که در جابجایی مواد سنگین و همچنین حفاری کاربرد دارد. لودرهای چرخ‌دار می‌توانند از مواد ریز همچون ماسه گرفته تا قطعات درشت و سنگین را در سراسر محل پروژه جابجا نمایند.

درحالی‌که لودرهای چرخ‌دار اغلب در ساخت‌وساز و پروژه‌های عمرانی مورد استفاده قرار می‌گیرند، در کشاورزی و پاکسازی و نظم‌دهی محیط‌های صنعتی نیز کاربرد دارند.

اپراتورها بسته به زمینه فعالیت از لودرهای متفاوتی استفاده می‌نمایند. لودرهای چرخ‌دار به لطف باکت و لاستیک‌های بادوام خود، با مانورپذریری خارق‌العاده خود، تحرک بی‌نظیری را برای اپراتورها فراهم کرده و چه نیاز به حفاری باشد و چه حمل و جابجایی مواد، این لودرها گزینه‌های بسیار مساعدی می‌باشند.

 

 

از لودر چرخ‌دار برای چه اموری استفاده می‌شود؟

لودرهای چرخ‌دار می‌توانند بارهای زیادی را در مدت زمان بسیار کوتاهی حمل کرده و به لطف باکت متصل‌شده به خود می‌توانند مواد را با یک حرکت سریع جمع‌آوری نمایند. بطور کل از وظایف و کاربردهای لودر چرخ‌دار می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • حمل و نقل موادی چون چوب، سنگ، زباله و نخاله
  • قراردادن بار در کامیون و وسایل نقلیه
  • پاکسازی آوار
  • لوله گذاری
  • حفاری کردن
  • برف‌روبی

 

لودرهای چرخ‌دار چگونه کار می‌کنند؟

لودرهای چرخ‌دار از یک باکت در جلوی خود بهره می‌برند که امکان برداشتن مواد از روی زمین و همچنین حفاری را برای آن‌ها میسر می‌گرداند. باکت متصل شده بر روی لودر با استفاده از یک سیستم هیدرولیک داخلی جابجا شده و می‌توان از سایر قطعات پیوستی نیز در لودرهای چرخ‌دار استفاده نمود.

برای جلوگیری از خطراتی چون صدمه دیدن نیروی مشغول به کار در محیط پروژه و همچنین ایجاد سرعت و دقت بیشتر در کار، نقاط بارگیری و تخلیه بار برای اپراتورهای لودر مشخص می‌شود.

لودر چرخ‌دار
لودر چرخی

مزایای لودر چرخ‌دار:

لودرهای چرخ‌دار از مزایایی برخوردار هستند که سایر تچهیزات بالابر فاقد آن‌ها بوده و نمی‌توانند نقشی را که لودرهای چرخ‌دار در سایت‌های ساختمانی دارند را ایفا نمایند. از مزایای بالقوه لودرهای چرخ‌دار می‌توان موارد زیر را نام برد.

سرعت:

لودرهای چرخ‌دار در حمل مواد از کارایی بالاتری نسبت به سایر ماشین‌‌ها برخوردار می‌باشند. جرثقیل‌ها و بیل‌های مکانیکی نیازمند دقت بالایی در حمل مواد بوده و درصورت بی‌دقتی احتمال واژگونی آن‌ها و احتمال آسیب و صدمه به ماشین و کارکنان بالا می‌رود. درنتیجه اپراتورهای این ماشین‌ها نیازمند دقت بالایی می‌باشند و برای افزایش دقت و کاهش خطرات احتمالی نیاز به کاهش سرعت کار خود می‌باشند. درحالی‌که لودرهای چرخ‌دار می‌توانند با سرعت مواد را در سطل خود جای داده و به دلیل استفاده از لاستیک، بار را سریعا به نقطه مورد نظر حمل نمایند.

قدرت:

قدرت لودرهای چرخ‌دار به نسبت سایر ماشین‌آلات بسیار بالا بوده و لودرهای چرخ‌دار بزرگ قادر به حمل 18 تن بار در یک زمان را دارند. سطل‌های بزرگ این لودرها و همچنین طراحی بادوام آن‌ها سبب شده تا بارهای سنگین باعث به خطر افتادن ایمنی ماشین و اپراتور نشود.

سادگی:

با این که لودرهای چرخ‌دار عملکرد بهتری از سایر ماشین‌آلات سنگین دارند، طراحی آن‌ها ساده بوده و این طراحی ساده، استفاده و تعمیرات از آن را بسیار آسان‌تر از سایر ماشین‌های سنگین می‌نماید.

 

قطعات اصلی لودر چرخ‌دار:

لودرهای چرخ‌دار از قطعات متفاوتی تشکیل شده‌اند، با این‌حال اپراتورهای لودر چرخ‌دار نیاز به شناخت تمامی آن‌ها ندارند. از قطعات اصلی لودر چرخ‌دار که هر اپراتور لودری نیاز به شناخت آن‌ها دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

پین و بوش لودر:

پین ها و بوش ها مهمترین اجزای اتصالات لودر هستند. اگر شکسته، تغییر یا فرسوده شوند، می توانند به تعمیرات پرهزینه منجر شوند. کیت پین و بوش اجازه می دهد تا تمام نقاط چرخش دستگاه شما را به بهترین شکل تجدید کنید.

کابین:

کابین لودر همان اتاقک کنترل می‌باشد که اپراتور با قرار گرفتن داخل آن می‌تواند لودر را هدایت کرده و سطل لودر را مشاهده نماید تا از عدم برخورد سطل با اجسام سخت خارجی مطمئن شود. شیشه‌های کابین نیز از ورود زباله‌ها به کابین جلوگیری می‌کند.

بوم:

به دو بازویی که جلوی کابین قرار دارند گفته می‌شود. بوم‌های لودر تز سیستم هیدرولیکی لودر نیرو می‌گیرند که به آن‌ها اجازه حرکت را می‌دهد. در انتهای بوم نیز یک اتصال وجود دارد که اتصال سطل به بوم را ممکن ساخته و در صورت نیاز می‌توان پیوست‌های دیگری را توسط این اتصال به لودر اضافه کرد.

سطل:

سطل لودر امکان حمل و جابجایی مواد را برای لودر امکان‌پذیر می‌سازد. که در جلوی لودر متصل شده و از آن برای هل‌دادن، بلند کردن و همچنین پاک کردن سطح از مواد و نخاله‌ها استفاده می‌شود.

 

فروش انواع قطعات اصلی لودر چرخ دار

با بالاترین کیفیت و نازلترین قیمت

ارسال به تمام نقاط کشور

با ضمانت

جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید تماس بگیرید

شماره تماس: 09121876714

 

انواع لودر چرخ دار
انواع لودر چرخ دار

انواع لودرها:

همانند بسیاری از ماشین‌های صنعتی، لودرها نیز انواع و اقسام مختلفی دارند که هریک از آن‌ها می‌تواند نیازهای خاصی را پوشش دهد. از انواع اصلی لودرها می‌توان موارد زیر را نام برد.

1 – Skid Loaders:

این نوع از لودرها ابعاد کوچکی و جمع و جوری دارند که آن‌ها در مناطق صعب‌العبور و فضاهای تنگ به گزینه بسیار مناسبی تبدیل کرده است. در لودرهای اسکید، بوم‌ها برخلاف سایر لودرها در اطراف کابین قرار دارند. لودرهای اسکید به قدرت کمتری نیاز داشته و فرسایش آن‌ها کمتر از سایر لودرها می‌باشد.

 

2 – Track Loaders:

در این نوع از لودرها، لاستیک‌ها جای خود را به شنی داده‌اند. این نوع از لودرها سرعت بسیار کمتری از لودرهای چرخ‌دار دارند اما برای سطوح ناهموار بسیار مناسب بوده و پایداری خود را حفظ می‌کنند.

 

3 – Backhoe Loaders:

این لودرها علاوه بر سطح جلویی، یک بیل نیز در پشت خود دارند که به اپراتور این امکان را می‌دهد تا خاک پیش‌روی سطل را با استفاده از بیل الک نماید.

 

4 – Swing Loaders:

این نوع از لودرها از بوم‌های چرخان استفاده می‌کنند که قادر است تا 180 درجه بچرخد. درنتیجه لودر می‌تواند مواد را از هر طرفی برداشته و تخلیه کند.

 

انتخاب لودر چرخ‌دار مناسب:

پیش از شروع هر پروژه‌ای، مدایران پروژه می‌بایست ابزارها، تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز پروژه را تهیه نمایند. در این بین این سوال ایجاد می‌شود که چه لودری برای پروژه مناسب‌تر می‌باشد؟ انتخاب لودر چرخ‌دار مناسب به مقدار باری که نیاز به جابجایی آن می‌باشد و همچنین نوع پروژه بستگی دارد. پس در هنگام انتخاب لودر مناسب برای پروژه لازم است تا اندازه لودر و نوع لودر مورد نیاز خود را بیابید.

1 – اندازه مناسب را انتخاب کنید.

لودرهای چرخ‌دار را می‌توان در چهار دسته جمع‌ و جور، کوچک، متوسط و بزرگ طبقه‌بندی کرد. لودرها براساس اندازه سطل خود در یکی از این چهار دسته قرار می‌گیرند که نشان‌دهنده وزنی که قادر به جابجایی آن هستند نیز می‌باشد.

بطور معمول لودرهای کوچک و جمع و جور قادر به تحمل 4 تن وزن می‌باشند، درحالی‌که لودرهای بزرگ می‌توانند تا 18 تن بار را نیز حمل نمایند. حال شما بسته به اندازه پروژه خود و مقدار باری که نیاز است در هر مرحله جابجا شود می‌بایست اندازه مناسب لودر مورد نیاز خود را مشخص نمایید.

2 – نوع لودر را انتخاب کنید.

بسته به نوع پروژه لازم است تا لودر مناسب برای خود را انتخاب کنید.

  • حرکت گسترده و دقت بالا ن دارید، لودرهای Swing یا چرخشی می‌تواند مناسب‌ترین گزینه برای شما باشد.
  • اپراتور نیاز به حفاری سطح داشته باشد، استفاده از یک لودر Backhoe می‌تواند فعالیت‌های شما را تسریع بخشد.
  • پروژه که محیط ناهموار می‌باشد، لودر Track یا شنی پایداری بیشتری از خود نشان می‌دهد.

در نهایت نیز اگر محیط پروژه شامل فضاهای تنگ و صعب‌الاعبور می‌باشد، لودرهای اسکید بیشترین کارآیی را برای شما خواهد داشت.

 

اتصالات لودرهای چرخ‌دار:

با اینکه لودرها طراحی بسیار ساده‌ای داشته و از بخش‌های پیچیده متعددی تشکیل نشده‌اند، کارآیی آن‌ها در سطح بسیار بالایی قرار داشته و به راحتی با اضافه کردن اتصالات مختلف به آن‌ها می‌توان از آن‌ها برای کاربردهای متعددی استفاده کرد. برخی از اتصالات پرکاربرد لودرها را می‌توانید در لیست زیر مشاهده نمایید.

  • باکت: باکت یا همان سطل لودر به صورت پیش‌فرض بر روی تمامی لودرها وجود دارد. سطل لودر این امکان را به اپراتور می‌دهد تا مواد را به سادگی جمع کرده و آن‌ها را به بخش مشخصی انتقال دهد.
  • چنگال: چنگال‌ها همانند تیغه‌های لیفتراک، امکان بلند کردن اجسامی چون پالت‌ها را از روی زمین برای لودر هموار ساختند.
  • بازوهای بالابر: این اتصال به بوم‌ها متصل است که به لودر اجازه می‌دهند تا همانند یک جرثقیل عمل کند.
  • شن کش: هنگامی که نیاز به تمیز کردن محیط پروژه دارید، این اتصال به کمک شما خواهد آمد.
  • هل‌دهنده: این اتصال برای جمع کردن برف از محیط پروژه و یا راه‌ها کاربرد دارد.
  • بیل: همانند سطل برای جمع‌آوری و حمل مواد مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای جابجایی مواد به سایر وسایل نقلیه کاربرد دارد.
  • مارپیچ: این ابزار برای سوراخ کردن سطوح سخت کاربردی است.
  • آسیاب کننده: از این ابزار برای خورد کردن ریشه‌ها و کنده‌های درخت استفاده می‌شود.

 

تعمیر لودر چرخ دار
قطعات لودر چرخ دار

ایمنی لودرها و پیشگیری از بروز حادثه:

با اینکه لودرها نسبت به سایر تجهیزات بالابر از امنیت و پایداری بیشتری برخوردار بوده و امکان بروز حادثه در آن‌ها کمتر است، این ماشین‌ها نیز عاری از خطر نمی‌باشند. با رعایت پروتکل‌های ایمنی احتمال بروز حادثه در لودرهای بسیار پایین و دور از انتظار می‌باشد. پیش‌بینی خطرات لودر و شناخت حوادث رایج لودرها برای برقراری پروتکل‌های ایمنی لازم، بسیار مفید است.یکی از حوادث رایج در لودرها انحراف به جلو بر اثر بلند کردن بار زیاد، غلتیدن لودر و همچنین ریختن مواد از سطل لودر است.

1 – انحراف به جلو:

زمانی‌که لودر بیش از حد تعیین شده اقدام به برداشتن بار نماید، ممکن است قسمت انتهایی لودر از سطح زمین بلند شود. همچنین هرچه ارتفاع سطل لودر از سطح زمین بالاتر باشد، مرکز ثقل لودر جابجا شده و خطر انحراف به جلو در لودر افزایش می دهد. برای پیش‌گیری از این حادثه لازم است تا اپراتور، سطل لودر را تا حد ممکن نزدیک به سطح زمین نگه دارد و هرگز بیش از حد تعیین شده باربرداری نکند.

2 – غلتیدن:

بالارفتن از سطوح شیب‌دار و تپه‌ها و بطور کل، سطوح ناپایدار می‌تواند باعث غلتیدن لودر و واژگون شدن آن شود. این خطر لودرهای چرخ‌دار را بیشتر از لودرهای شنی تحدید می‌کند. از همین‌رو اپراتورها قبل از اقدام به راندن لودر در مناطق ناپایدار باید محل را بررسی کنند تا از بروز حادثه جلوگیری شود.

3 – ریزش مواد از سطل لودر:

لودرهای چرخ‌دار بطور معمول بار زیادی را حمل می‌کنند و همواره احتمال ریزش بار از سطل لودر بالا می‌باشد. درنتیجه هیچ شخصی در هنگام باربرداری و حمل بار توسط لودر نباید در نزدیکی لودر بخصوص زیر سطل آن قرار داشته باشد. این وظیفه اپراتور لودر است که به هنگام برداشتن و حمل بار از عدم وجود نیروی کار زیر سطل لودر و در نزدیکی آن اطمینان حاصل کند.

 

جمع بندی:

لودرهای چرخ‌دار یکی از ماشین‌های بسیار پرکاربرد در صنایع عمرانی و کشاورزی می‌باشند که انجام وظایف زیادی را میسر می‌سازند. این ماشین‌های بالابر همه‌کاره به دلیل ساختار ساده و قدرتمند خود بسیار محبوبند. در این مقاله به معرفی و بررسی کامل لودرهای چرخ‌دار پرداختیم و کاربردهای آن‌ را شرح دادیم. همچنین به معرفی پیوست‌های پرکاربرد لودرها و همچنین خطرات احتمالی آن پرداختیم. با انتخاب و خریداری یک لودر چرخ‌دار مناسب می‌توانید وظایف سخت پروژه خود را به راحتی به انجام دهید و از مزایایی چون صرفه‌جویی در زمان و هزینه بهره‌مند شوید.

 

 

 

 

 

پیشنهاد ما به شما

قطعات ولوو 210

نقد و بررسی بیل مکانیکی ولوو مدل EC210

نقد و بررسی بیل مکانیکی ولوو مدل EC210 ، به جرئت می‌توان گفت بیل‎های مکانیکی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button